Alimentația copilului sau alimentația familiei?

În momentul în care micuțul nostru începe diversificarea, ni se ascut toate simțurile legate de mâncare. Vrem să alegem ce este mai bun pentru puiul nostru, căutăm produse certificate bio, împărțim alimentele în categorii: bune și rele.

Ne dorim ca cel mic să manânce fructe și legume, să stea departe de sucuri, bomboane, produse procesate și pentru că noi suntem cei care controlăm ce mănâncă copilul, nu este greu să stabilim obiceiuri sănătoase pentru ei, încă de la vârste fragede.

Când vine vorba despre mâncatul conștient, eu cred că ne naștem profesioniști în domeniu. Bebelușii și copiii mici sunt foarte bine conectați cu simțurile lor: ei privesc mâncarea, o pipăie, o miros, o gustă și abia apoi mănâncă. Asta înseamnă mâncat conștient, abilitate pe care o cam pierdem pe măsură ce înaintăm în vârstă.

Sigur, gusturile copiilor diferă, ceea ce este pe placul unuia, poate fi refuzat de altul. Cred însă că atunci când vine vorba despre mâncare, ar trebui să fim atenți la următoarele aspecte:

  • să acceptăm că fie care persoană este diferită, lucru valabil și pentru copiii noștri
  • să alegem ce să le oferim de mâncare (hrană sănătoasă)
  • să alegem când le oferim mâncarea (ore fixe de masă, nu ciugulit pe tot parcursul zilei)
  • să alegem unde le oferim mâncarea (în bucătărie, la masă, nu prin toată casa)

Începând de pe la 2 ani, putem deja să le povestim despre mâncare. Singur, ei nu înțeleg la acea vârstă ce înseamnă mâncare sănătoasă, dar sunt în faza în care învață despre culori, forme, texturi și mâncarea poate fi un instrument perfect pentru a le exemplifica. Am putea ca în loc să punem etichete mâncărurilor, de tipul  bună și rea, să le explicăm cum mâncarea sănătoasă îi va ajuta să crească, să aibă energie, să fie mai puternici.

Tot de pe la acea vârstă îi putem lua cu noi în bucătărie, să ne ajute. Putem să-i punem să spele legumele, chiar dacă o vom mai face și noi încă o dată, putem să-i punem să le curețe cu un instrument special, să amestece salata sau aluatul. Există activități cu complexitate diferită în funcție de vârsta copilului, și este important să îi lăsăm să ne ajute, dar mai ales să observe ce facem noi.

Acest lucru este valabil și despre alegerile noastre alimentare: degeaba vrem să mănânce copilul broccoli, dacă din farfuria noastră el lipsește cu desăvârșire. Copilul va dori întotdeauna să guste, să experimenteze mâncarea părinților.

În calitate de Nutrition Coach, am primit cereri de consultanță care sunau așa: „copilul meu este cam grăsuț, îi puteți face o dietă?”. La o astfel de cerere răspund întotdeauna cu întrebări legate de stilul de alimentație al întregii familii, și de regulă alimentația se învârte între șnițele cu cartofi prăjiți, mezeluri, eugenii&alte dulciuri procesate și băuturi carbogazoase. Dacă părinții nu sunt dispuși să se schimbe, nu putem colabora.

Și nu, nu cred că ar trebui să punem copiii la dietă, ci ar trebui să îi ajutăm să dobândească obiceiuri alimentare sănătoase, făcând schimbări la nivelul întregii familii, dacă este cazul.

Trecerea de la o alimentație bazată preponderent pe alimente procesate, pe alimente prăjite și băuturi carbogazoase la o alimentație curată, cu alimente gătite prin alte metode decât prăjirea și la băutul apei, este un proces de durată și necesită răbdare. Acest proces implică reeducarea gustului și dobândirea unor alte abilități (cum ar fi utilizarea condimentelor și a ierburilor aromatice pentru a da gust mâncării, trecerea la alte metode de gătit decât cele prin prăjire). De rezultate însă vor beneficia toți membrii familiei, pentru că se vor crea obiceiuri noi, se vor diversifica meniurile, se va face trecerea către alimente simple, fără aditivi și amelioratori de gust.  Până la urmă, schimbările se fac mai ușor în echipă, nu-i așa?

Unul dintre programele pe care le desfășor este Family nutrition, dacă aveți nevoie de consultanță pentru alimentația sănătoasă la nivel de familie, găsiți aici mai multe detalii: https://carmenradu.ro/program-family-nutrition/

În perioada 25 august-30 septembrie beneficiați de 20% discount la înscrierea în programul Family Nutrition, prețul cu discount este  440 lei în loc de 550 lei.

Să fim sănătoși!

 

Pentru ultimele articole publicate pe blog, puteți urmări și pagina de Facebook 

 

 

 

 

 

 

 

(Visited 340 times, 1 visits today)

Adauga un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.