Gustul alimentelor gătite prin prăjire în baie de ulei este foarte bun. Cu toate astea, știm deja că această metodă de gătit practicată pe termen lung nu este benefică pentru organism. Dacă nu mai prăjim, putem să gătim prin frigere, coacere, fierbere în apă sau la abur.

Oare aceste metode sunt bune pentru toate alimentele?

Nu știu cât v-au plăcut vouă lecțiile de fizică și chimie din școală, dar vreau să vă spun că cele două se îmbină și când este vorba despre mâncare.

Toate procesele prin care trece mâncarea de la pregătire până la digestie, presupun schimbări fizice și chimice ale ingredientelor. Ca urmare, unele alimente sunt mai valoroase crude, la altele, nutrienții conținuți devin biodisponibili (ușor de absorbit) în urma procesului de gătire. Unii nutrienți se absorb mai bine singuri, alții în combinații.

Iată câteva exemple:

  • Proteinele de origine animală devin digerabile în urma procesului de gătire. Nu mai vorbesc de siguranța alimentară și eliminarea posibilității de infectare cu salmonella sau E. coli atunci când le consumăm crude sau insuficient pregătite.
  • Antocianina, compusul care dă culoarea violet legumelor și fructelor este disponibil imediat, când produsele sunt crude (afine, prune etc).
  • Licopenul din roșii și carotenoizii din legumele portocalii sunt mai bine absorbite de către organism în urma fierberii.
  • Fierul este absorbit mai bine în prezența vitaminei C. Putem să punem puțină zeamă de lămâie peste legumele de culoare verde închis sau peste friptură și pește.

O alimentație echilibrată presupune să mâncăm câte puțin din tot, crud, dar și preparat, ca să putem beneficia din plin de vitamine și minerale.

O întrebare firească ar fi cum facem să obținem cât mai mulți nutrienți din ceea ce mâncăm. Avem nevoie de ei în cantitate optimă, pentru ca organismul să funcționeze cât mai bine. Sunt câteva lucruri cărora ar trebui să le acordăm atenție, care ne pot ajuta și care țin în principiu de organizare:

  1. Ar trebui în primul rând să încercăm să mâncăm produse locale, pe cât se poate proaspete. Sigur că nu putem să ne cultivăm toți roșiile, dar măcar vara, când este sezonul lor, putem merge în piețe, nu la supermarket. Legumele și fructele proaspete conțin mai multe vitamine și minerale decât cele depozitate timp îndelungat.

2. Legumele și fructele se depozitează corect:

  • Cu excepția rădăcinoaselor, toate legumele se păstrează la frigider.
  • Fructele (inclusiv avocado și roșiile) se păstrează la temperatura camerei. De la regula asta fac excepție fructele de pădure, care se alterează ușor dacă nu sunt păstrate la rece.
  • Plantele aromatice proaspete (mărar, pătrunjel, busuioc) se pun cu tulpinile într-un recipient cu apă și tot în frigider se păstrează.

3. În urma procesului de fierbere o parte din vitaminele hidrosolubile se mai pierd în apă, așa că alimentele care conțin vitaminele B și C sunt mai valoroase crude (avocado, semințe de floarea soarelui, spanac, ardei, broccoli, conopidă etc). Dacă primele pot fi consumate crude, broccoli și conopida crudă nu sunt pe gustul tuturor. Cel mai sănătos mod de a le găti este la abur, prin sotare sau în ultimul caz prin blanșare (le punem în apă fierbinte timp de maxim 2-3 minute).

4. Unii nutrienți se absorb mai bine din combinații de alimente: așa cum am văzut mai sus că fierul se absoarbe mai bine în prezența vitaminei C, același lucru se aplică și vitaminelor liposolubile (A, D, E, K), care se absorb bine în prezența…grăsimilor. Ar trebui să combinăm de exemplu morcovii, cartofii dulci, spanacul, ciupercile, broccoli, cu nuci sau semințe, avocado, ulei de măsline.

N-aș vrea să înțelegeți că trebuie să ne apucăm acum să mâncăm programat și controlat până la ultima fărâmă. Știți părerea mea: trebuie să păstrăm un echilibru.

Asta înseamnă să mâncăm din toate câte puțin, să folosim metode de gătit diferite (pe lângă beneficiile de mai sus, mai e chestie și de gust, că nu poți să mânânci numai carne friptă la grătar toată viața, de exemplu) dar și să ne folosim de câteva mici trucuri, astfel încât să beneficiem din plin de ce ne oferă alimentele.

Și să nu uităm să căutăm produse locale, cred că trebuie să încurajăm micii producători, ar fi păcat să cumpărăm numai produse obținute industrial…

Citește și:

https://carmenradu.ro/nutritie-eu-si-copilul-meu/singura-dieta-cu-care-sunt-de-acord/

https://carmenradu.ro/nutritie-eu-si-copilul-meu/care-sunt-cele-mai-bune-superalimente/

Dacă doriți să fiți la curent cu ultimele articole publicate pe blog, puteți urmări și pagina de Facebook aici

Sursa foto: Pixabay

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.