Dacă o să întrebăm un copil care este gustul său preferat, cred că 100% dintre răspunsuri o să fie „gustul dulce”. Este firesc să fie așa, gustul dulce este primul gust pe care îl învățăm. Pe locul al doilea în topul preferințelor va fi gustul sărat, cel pe care îl simțim când mâncăm chipsuri, sărățele, pateuri etc. Oare există înlocuitori sănătoși pentru junk food?

Dulce, sărat, amândouă gusturile se intensifică, le dorim și vorbim deja despre pofte: de zahăr, sare și grăsimi, exact chestiile alea despre care știm că „trebuie să fie consumate cu moderație”.

Lucrez de ceva vreme și cu părinți cu copii și am întâlnit situații de genul: „copilul meu nu mănâncă deloc dulciuri”. Cu toate astea, poate recunoaște o prăjitură procesată, scoasă din ambalajul său. Pentru că uneori face schimb la școală, alteori își cumpără singur, sau poate chiar bunicii le oferă, atunci când cel mic merge în vizită. Nu trebuie să ne învinovățim, din păcate nu putem controla mediul în care intră copilul, și așa cum am mai spus, uneori bunicii confundă afecțiunea cu o pungă de dulciuri. Sau mai multe. Putem însă cu puțin efort să încercăm să schimbăm lucrurile.

Din experiența mea de până acum, pot să vă spun următoarele:

  • pentru copiii care deja au fost obișnuiți să consume chipsuri și dulciuri procesate, argumentul „de mâine gata, nu mai mănânci pentru că așa spun eu/pentru că nu e sănătos”, nu funcționează. Ultimul lucru pe care are trebui să-l facă un părinte, este să pună limite stricte. Eu aș sugera mai degrabă o regulă de genul duminica mâncăm ceva dulce/sărat ce îți dorești și nu mâncăm de obicei.
  • dacă doriți să schimbați alimentația copilului și preferințele pentru produse procesate, înarmați-vă cu răbdare. Nu este un proces care să aibă loc peste noapte, n-o să vă treziți de azi pe mâine că cel mic nu mai vrea napolitane și chipsuri, ci mere și stafide.
  • începeți să le oferiți treptat copiilor alternative la dulciuri procesate sau la alte produse junk food, și o să vă dau mai jos câteva exemple simple, pe care pe puteți pregăti și voi acasă. Sigur că nu vor avea exact gustul celor procesate, dar cu răbdare, pot fi integrate în alimentația copiilor.

În loc de chipsuri cumpărate, faceți la cuptor din legume: cartofi dulci, morcovi, cartofi normali, țelină, tăiate foarte subțire, asezonate cu boia dulce, sare, piper, oregano și stropite cu puțin ulei. Puteți să le serviți cu guacamole sau salsa de roșii cu usturoi sau iaurt cu usturoi.

În loc de ciocolată care are conținut de cacao 25-30% și diferite umpluturi, alegeți ciocolată cu minim 72% cacao. Să știți că s-ar putea să nu le placă din prima gustul amărui, dar începeți cu cantități mici.

În loc de prăjiturele și batoane cumpărate, care conțin ciocolată, nuci, caramel, mulți îndulcitori și conservanți, puteți să faceți voi o variantă acasă: fulgi de ovăz, cu puțin unt de arahide, ulei de cocos, cacao, lapte vegetal și un vârf de linguriță de miere. Toate amestecate la ochi, modelate în ce formă doriți și băgate 10-15 minute la congelator, să se lege compoziția. Astea sunt chiar grozave, să știți. Și puteți să-i puneți pe ei să facă, vă garantez că o să le placă.

În loc de iaurt/budinci cu fructe și adaos de zaharuri, coloranți și conservanți, puneți voi peste iaurtul simplu câteva bucăți de fructe uscate (merișor, afine, goji, prune). Puteți în faza de tranziție de la junk food către variante mai sănătoase, să puneți și puțină ciocolată amăruie rasă, seamănă cu straciatella :). Poate unii dintre voi veți spune că exagerez scriind aici despre iaurturi, dar credeți-mă că în perioada campaniei de Conștientizare a ingredientelor de pe etichetă, am găsit multe năzdrăvănii în iaurturile/budincile destinate copiilor.

junk food

În loc de aripioare prăjite cu maioneză și cartofi prăjiți, puteți să faceți voi la cuptor, pe hârtie de copt și aripioare și cartofi. Trebuie stropite doar cu puțin ulei și asezonate bine cu ierburi și boia. Sunt foarte gustoase!

Acestea au fost doar câteva idei de înlocuitori sănătoși pentru junk food, putem găsi multe alte variante care să fie pe placul copiilor. Ce-i drept, trebuie să preparăm noi acasă, dar eu zic totuși că merită, nu-i așa?

 

Dacă doriți să fiți la curent cu ultimele articole publicate pe blog, puteți urmări și pagina de Facebook aici

 

Photo by Patrick Fore on Unsplash

  1. Bună Carmen. Te rog dacă poți sa-mi dai ceva cantități la rețeta pentru prăjiturele cu fulgi de ovăz. Fulgii de ovăz nu ii înmoi inainte de ai folosi? Mulțumesc

    • Bună, nu, nu înmoi fulgii, rămân crocanți. Cantități aproximative:100g fulgi de ovăz, 10 g cacao sau pudră de roșcove, 50 g unt de arahide, puțină miere (eu pun după gust, nouă nu ne place să fie prea dulce, de regulă 1/2 linguriță ne ajunge, dar dacă nu ți se pare suficient de dulce, mai poți adăuga puțină miere), aproximativ 30 ml ulei de cocos, și puțin lapte vegetal (cam 30 ml). O să iasă o compoziție cleioasă, dar fulgii rămân fermi. Întâi amesteci totul cu excepția fulgilor, și pe aceștia îi adaugi la final. Îi pui cu ajutorul unei linguri pe farfurie, în formă aproximativ rotundă și îi bagi la congelator cam 10-15 minute până se întăresc. Când îi scoți din frigider trebuie mâncați repede, că încep să se înmoaie. Îi poți păstra apoi la frigider liniștită.

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *