Eu am un copil pofticios. Unele prietene imi spun ca sunt foarte norocoasa ca nu trebuie sa alerg cu lingura de mancare dupa el prin casa, eu spun insa ca si pofta asta prea mare nu e tocmai in regula si poate scapa de sub control…adica daca fii-miu te vede mancand in fata lui ceva, orice (CU EXCEPTIA LEGUMELOR CRUDE) iti cere. Orice ai avea, de la fructe (aici e bine) si pana la paine.

Imi aduc aminte ca acum vreo luna eram in curte la parintii mei si a venit in vizita un prieten care-si cumparase pe drum un sandwich. Tudor s-a dus direct “da-mi si mie” si pentru ca in bucatica rupta trona si o foaie de salata a aruncat-o cat colo… sau, asta vara in vizita la niste prieteni care stau in Valeni, la desert au fost galusti cu prune- prunele din curte si la cererea mea cam fara zahar. Am zis “hai ca toata lumea spune ca stie copilul cand s-a saturat si se opreste, s-o vedem si pe asta” …dupa a 4 a i-am luat tava din fata. Uneori am impresia ca Tudor functioneza dupa principiul leului- mananc acum pana nu mai pot pentru ca nu se stie cand mai vanez…asadar chestia cu se opreste, cel putin la unele alimente la noi nu functioneaza. Tocmai de aceea si prajiturile pe care le fac bunicile sau prietenii pe care ii vizitam ii sunt oferite cu masura si cu inghituri in sec din partea celor care le fac (probabil ca sunt considerata o mama a naibii de afurisita care nu-l lasa pe copil sa manance cat vrea, insa stiu ca uneori la Tudor trebuie sa pun eu stop). Sper sa mai inteleaga cand va creste…

In fine, sa revenim la titlul articolului, “Ce mananca Tudor?”

La fel ca multe alte mamici si eu ma confrunt cu refuzul unor anumite feluri de mancare, in principal legume crude. Sunt insa perseverenta si i le ofer la fiecare masa pentru ca sunt convinsa ca la un moment dat le va accepta, asa cum a facut in timp si cu alte feluri de mancare.

Am mai scris ca unul dintre criteriile pentru care am ales gradinita a fost mancarea, meniul zilnic indeplineste toate cerintele mele: este diversificat, NU contine pui, NU contine mancare procesata sau dulciuri din comert, contine in schimb gustari formate din fructe crude, legume crude, seminte si fructe uscate, curcan, peste si alternative la proteinele animale (adica linte, naut, mazare, etc), cereale integrale, hrisca, lactate de capra. Exact asa mancam si noi si iata si concret niste exemple de meniuri pe care i le prepar lui Tudor in weekend sau pe care le are la gradinita.

Mic Dejun

-cereale integrale de porumb sau ovaz sau hrisca cu lapte (de vaca, de capra sau vegetal) sau cu iaurt de capra

– crackers de hrisca/paine de secara/paine integrala cu unt si gem de casa sau magiun de Topoloveni sau miere

– ou (aici am noroc ca primesc de la tara sau daca nu, cumpar oua bio) cu paine si mustar de Tecuci 🙂 ( am mai scris despre el, il cumpara sotul meu de la Zimbria nu contine decat mustar, otet, sare, coriandru,dafin si apa)

-clatite din faina integrala si de hrisca cu gem de casa sau cu branza de vaci, miere si stafide

Gustare

Fructe crude/fructe uscate/seminte/smoothie proaspat/ocazional baton de la Organix indulcit cu must de struguri sau smoothie de la Sloop

Pranz

-supa crema de linte/de morcovi/bors de sfecla/ciorbita de legume/supa crema de broccoli/supa de pui de tara

– carne de curcan cu legume sau piure de cartofi/ peste la cuptor cu orez integral/paste integrale cu sos de rosii/ acasa mai fac si muchiulet de porc la cuptor sau gratar si prefer sa-i dau asa decat sa-i dau pui din comert, cu salata de sfecla (da, pe asta o mananca pentru ca stie ca-i coloreaza limba si vrea sa facem concurs de limbi rosii 🙂 )

-mancare de mazare/friptura de vita fiarta cu sfecla/ rosii cu usturoi (singura varianta de cruditati acceptata)

Gustare

La gradinita au un fel de prajituri preparate, nu cumparate si zic ”un fel de” pentru ca nu sunt aproape de loc dulci. Nu stiu cat zahar pun, insa clar nu are nici o legatura cu o nici o prajitura din comert sau chiar preparata. Este un fel de „ceva” mic preparat de regula cu faina integrala, pe care copiii il primesc dupa somn. In ceea ce priveste prajiturile facute de catre bunici si acestea au cantitatea de zahar redusa la jumatate si chiar si asa este vorba despre zahar brut (da, tot glucid este dar macar nu este 100% rafinat) sau miere/zahar de cocos.

Incerc totusi sa nu cad in extreme si sa nu-l privez de dulciuri pentru ca mi-e teama de consecinte (mancat pe ascuns, din comert, etc)

Cina

Paine de secara/integrala cu avocado si rosii cu usturoi/ chiftelute din dovlecel sau alte legume coapte in cuptor pe hartie de copt si servite cu smantana/ paine cu cas oparit si langa pun ardei sau rosii sau castravete- eu incerc in continuare- paine cu crema de branza de capra/paine cu pasta de masline facuta in casa/bruschete cu rosii. Ocazional gris cu lapte cand i se mai face omului pofta 🙂 .

Cam asta se afla in meniul nostru in general, eu nu gatesc prin prajire, totul este la cuptor, la gratar sau la abur iar daca folosesc carne nu adaug ulei de loc. Lucram zilnic la legume si astept cu nerabdare momentul in care va manca un bastonel intreg de castravete sau de ardei 🙂 . Prichindeii vostri ce mananca?

 

Sursa foto: arhiva personala

  1. Nicoleta says:

    Buna!
    Inteleg ca preferi cerealele fara gluten.mei,quinoa nu mancati? as mai avea cateva intrebari, facand apel la documentarea ta in nutritie : 1.de ce nu incepeti ziua cu fructe/sucuri de fructe? ma gandesc ca dupa ouale de dimineata, asteptati destul sa se digere apoi mancati gustarea de fructe, nu?
    2.combinatia carne +piure de cartofi e acceptata d.p.d.v.digestiv?stiam de proteine animale+carbohidrati = NU
    3.am vazut ca ai retete cu fructe + ceva(ex. piersici la gratar cu mascarpone) e un mit faptul ca fructele nu se combina cu nimic pe motiv de fermentatie?
    multumesc,
    nicoleta

    • Bună, nu prefer cerealele fără gluten, ce ai citit tu în articol sunt doar câteva exemple de meniuri. Mei mai prepar cu lapte iar quinoa în loc de orez cu legume, sau chiar și cu lapte vegetal sau de capră. Depinde și de ce are Tudor poftă să mănânce. El merge la grădiniță, așadar 5 zile pe săptămână micul dejun este servit acolo și nu începe cu fructe, acestea sunt gustări. În weekend mai prepar și smoothie-uri cu fructe, semințe de cânepă/chia și lapte vegetal, prefer varianta asta mai mult decât sucurile, pentru că prin stoarcere pulpa și implicit fibrele rămân în aparat, ce ajunge în pahar este în principiu apă cu fructoză.
      Combinația carne+carbohidrați nu este interzisă și nici nu îngreunează digestia. Aceasta trebuie evitată atunci când avem probleme cu greutatea și dorim să slăbim, însă în cazul unui copil sau al unui adult normoponderal nu trebuie evitată. Farfuria corectă conține proteine, carbohidrați de calitate și legume.
      Legat de combinarea fructelor, cel mai corect este să le mâncăm ca și gustare între mese, însă eu le mai combin cu iaurt/brânză de vaci sau cu cereale din cînd în cînd pentru că îmi place gustul și nu-mi fac rău nici mine nici celorlați din familie. Trebuie să fii atentă însă la semnalele corpului tău, el îți transmite dacă ceva nu-i place.

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *