Eu sunt unul dintre sustinatorii micului dejun, consider ca este intr-adevar cea mai importanta masa a zilei, masa care ne asigura suficienta energie pentru un start bun. Din punctul meu de vedere micul dejun nu trebuie sa lipseasca nici unui adult si cu atat mai putin unui copil al carui organism este in plina dezvoltare si formare.

In sprijinul acestei afirmatii “micul dejun este cea mai importanta masa a zilei” vin de altfel si studii efectuate de-a lungul timpului, unul dintre acestea fiind realizat de catre de cercetatorii specializati in Medicina Familiei din cadrul Departamentului de Sanatate Publica si medicina clinica a Universitatii Umea din Suedia si publicat in jurnalul Public Health Nutrition in anul 2013, studiu despre care vreau sa va povestesc mai jos.

Studiul a aratat ca adolescentii care au fost adeptii micului dejun sarac in nutrienti sau care nu au mancat deloc micul dejun au prezentat o incidenta mai mare a sindromului metabolic 27 de ani mai tarziu, in comparatie cu cei care au mâncat un mic dejun substantial si hranitor.

Sindromul metabolic este un termen care se refera la toti factorii care determina un risc crescut pentru aparitia bolilor cardiovasculare. Sindromul metabolic cuprinde obezitatea, un nivel ridicat al trigliceridelor, nivel scazut de HDL colesterol, hipertensiuna arteriala si diabetul.

Studiul a cerut tuturor elevilor cu varsta de 16 ani din orasul Lulea din nordul Suediei sa raspunda la intrebari legate de micul dejun: ce contine acesta si daca mesele sunt regulate. 27 de ani mai tarziu respondentii au trecut printr-un control de sanatate iar studiul a relevat urmatoarele:

  • Tinerii care au neglijat sa manance micul dejun sau au mancat un mic dejun sarac au avut incidenta mai mare de aparitie a sindromului metabolic ca adulti cu 68% comparativ cu cei care au mancat un mic dejun mai substantial in copilarie si adolescenta. Aceasta concluzie a fost trasa dupa luarea în considerare a factorilor socio-economici si a altor obiceiuri ale adolescentilor care au facut subiectul studiului. Obezitatea abdominala si nivelul ridicat de glucoza din sange au fost subcomponentele care la varsta adulta au putut fi legate cel mai clar cu un mic dejun sarac în tinerete.

„Studii suplimentare sunt necesare pentru ca noi să fim capabili sa intelegem mecanismele implicate in legatura dintre micul dejun sarac si sindromul metabolic, dar rezultatele noastre si cele ale mai multor studii anterioare sugereaza ca un mic dejun slab poate avea un efect negativ asupra reglarii zaharului din sange” spune Maria Wennberg, autorul principal al studiului.

Asadar concluzia cel putin pentru mine este simpla: un iaurt si un pumn de cereale, un ou fiert sau omleta cu o felie de paine integrala si cateva legume, un bol de fructe proaspete si seminte, un smoothie din fructe si lapte vegetal, seminte de canepa sau de chia, o felie de paine cu unt si miere reprezinta modul perfect de a incepe ziua.

Voi sunteti adeptii micului dejun? Ce ati mancat astazi?

 

Iata si linkul studiului despre care v-am povestit:

https://www.cambridge.org/core/services/aop-cambridge-core/content/view/S1368980013003509

 

 

Sursa foto: Pixabay

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *