Viața noastră este bazată pe alegeri. În fiecare zi alegem să purtăm rochie sau pantaloni, să folosim fard de ochi sau doar creion dermatograf, să luăm mașina sau să mergem cu metroul.

Alegeri facem și când este vorba despre mâncare: mâncăm la prânz o merdenea sau mâncăm o ciorbă, bem apă sau bem sucuri, mâncăm fructe sau prăjituri. „Life is about choices” este unul dintre citatele mele preferate. Nu știu cui aparține, dar mie mi se pare perfect.

Da, acest articol este despre alegerile alimentare, pentru că eu caut mereu variante care să fie cât mai aproape de ceea ce îmi doresc.

Iarăși, nu vreau să credeți că nu mâncăm și noi o prăjitură din comerț sau o felie de șuncă, am scris aici despre asta. Cred însă, că pentru cei care își doresc să treacă la un stil de alimentație mai sănătos, o listă cum este cea de mai jos, nu strică.

 

  • În loc să mănânc o prăjitură, mai bine un fruct. În loc de prăjiturică procesată, cu termen de valabilitate 1 an, mai bine o prăjitură de casă. Dacă n-am făcut prăjitură și nici nu putem trăi fără ceva dulce fix în secunda asta, atunci mai bine o amandină (sau ce vreți voi) de la o cofetărie bună, care folosește ingrediente naturale, nu prafuri.
  • În loc să beau suc carbogazos, mai bine beau apă, apă aromatizată cu fructe sau limonadă. În loc de suc din concentrat sau suc carbogazos, mai bine aleg suc stors. Atenție, să nu înțelegeți că recomand să bem sau să dăm copiilor în fiecare zi suc, chiar și proaspăt stors. Fructul este bun ca atare, în pahar ajung în principiu fructoza și apa. Și consumăm mai mult decât ne trebuie. Cu toate acestea, sunt ocazii în care nu ai încotro- și aici mă refer de exemplu la o petrecere, unde poate nu toți invitații au chef să bea apă plată sau limonadă. Pentru situația asta, există și altceva decât sucuri din concentrat, am văzut că au apărut în magazine branduri românești, care vând suc de mere obținut din mere proaspăt stoarse. Sunt cutii de 5 litri, pe ele scrie exact câte kilograme de mere s-au folosit.

 

  • în loc de mezeluri cumpărate, aleg să fac în casă. Iată mai jos o rețetă pe care am învățat-o de la Buni lui Tudor:

Cantitățile sunt pentru două persoane, bineînțeles că voi le puteți adapta.

300 g de mușchi de porc sau fleică degresată-asta mai folosește Buni uneori, deși prima variantă conține mai puțină grăsime, iar eu pe aceea o aleg.

50 ml oțet

piper boabe

2-3 frunze de dafin

sare

Se pun la fiert cam 2 litri de apă, estimați și voi astfel încât bucata de carne să fie bine acoperită de apă. Când apa clocotește, se adaugă mirodeniile, oțetul și apoi carnea și se lasă la fiert la foc mediu spre mic cam 1,5 ore (încercați cu o furculiță, trebuie să fie fragedă). După ce scoateți carnea, aveți două opțiuni: un amestec uscat de condimente: boia, cimbru, busuioc sau ce vă mai place vouă sau amestec de condimente cu ulei de măsline și puțin usuroi zdrobit. Pur și simplu tăvăliți carnea prin condimente și gata. Perfect pentru sandwich-ul de la birou sau de la școală.

 

Așa cum spun mereu și cum o voi face în continuare, ce alegem să punem în farfurie, ne poate menține sănătoși sau nu. Dacă alegem ocazional o prăjitură din comerț și o facem asumat, nu e o tragedie. Dacă mâncăm o felie de tort la o aniversare, nu facem diabet de la ea. O felie de șuncă mâncată ocazional nu duce la apariția sindromului metabolic. Cu toate acestea, alternative există pentru absolut orice mâncăm. Eu zic să ținem cont și de ele, că poate ne ajută.

 

Dacă doriți să fiți la curent cu ultimele articole publicate pe blog, puteți urmări și pagina de Facebook aici

 

Sursa foto: Pixabay, arhiva personală

  1. Buna! S ar putea folosi oala sub presiune ptr muschiul de porc ptr a reduce timpul de fierbere? Sau are o importanta anume sa se faca la foc mic?
    Multumesc!

    • Bună Cristina, eu am fiert întotdeauna simplu, nu la presiune. Am întrebat-o și pe soacra mea, de la care am rețeta, mi-a spus că oala sub presiune ar trebui să scurteze timpul de fierbere. Nici ea n-a încercat așa. Cu cât scurtează timpul, n-aș ști să-ți spun. Poți să încerci, în cel mai rău caz, carnea va fi foarte bine făcută (rolul oțetului este să o frăgezească) și s-ar putea să nu o poți tăia felii. În acest caz, o poți folosi fâșii sau bucățele, amestecată cu puțin iaurt și muștar și pusă într-o lipie pe o frunză de salată.

  2. Aoleu, Andreea! Să vezi ce alegere am făcut eu săptămâna asta. Nu mai scăpam de Albert, că el vrea la Mc. Până la urma l-am dus marți. Nu știu dacă am făcut alegerea potrivită. L-am avertizat că mergem o singură dată și gata. Acum a început cu Kfc…Ce fac? El nu este genul caruia să îi interzic total, pentru că are efectul invers! 🙂

    • Hopa! Dar cum de i-a venit ideea cu Mc și KFC? Tudor vede și el postere prin oraș, eu i-am povestit de hamburgerul de la Mc și i-am spus că putem mânca unul mult mai gustos și mai sănătos (sunt locuri în oraș unde se găsesc și sunt OK). El mă întreba de fapt de hamburger pentru că îi plăcea ideea de mers la restaurant. Trebuie să îi explici cât poți de bine, astea mie mi se par cam devreme pentru vârsta lor. Vor lua cu siguranță contact și cu ele dar mă gândeam că e bine să amânăm momentul…Recunosc că asta este și una dintre fricile mele 🙁 pur și simplu pentru că mi se pare încărcarea cu calorii goale extrem de mare, comparabil cu o bomboană, de exemplu. Încearcă să găsești deocamdată o alternativă…să mergeți la un alt restaurant, unde hamburgerul are carne (este unul fain pe lângă Gara de Nord), poate pentru început să încerci să faci și tu acasă hamburger cu „cartofi prăjiți” la cuptor? Pentru hamburger e ușor, amesteci carnea de vită tocată cu ou, ceapă condimente, o modelezi și o pui la grătar. Chifla o ungi cu puțin muștar și gata. Cartofii prăjiți poți să-i ac așa: îi tai pe lung-să semene cu ăia de la Mc/KFC, îi condimentezi, îi pui într-o tavă de cuptor pe hârtie de copt, îi ungi cu puțin ulei de măsline și îi pui la copt. Să ai grijă să fie tava mare, să nu stea unul peste altul, pentru ca să devină crocanți. Și să îi explici non stop de ce trebuie să încercăm să alegem mai bine pentru noi.

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *