Am întrebat la un moment dat în comunitatea blogului de pe Facebook Ce vă place să mâncați de Sărbători, tradițional sau vă place să încercați gusturi noi?

Majoritatea răspunsurilor s-au dus către prima variantă, pentru că oricum ar fi, tradițiile sunt tradiții și n-ar trebui să uităm de ele. Da, bucătăria românească e mai grea, iar noi avem tendința de a ne supraalimenta de Sărbători, dar n-ar trebui să uităm că am crescut totuși cu mâncărurile astea.

Bunica nu știa ce-i ăla avocado, și cred că săraca s-ar uita cruciș la mine, dacă ar mai fi aici și eu i-aș pune pe masa de Crăciun guacamole.

Bunica și mama, la fel ca bunicile și mamele din toată țara, făceau de Crăciun cârnați ( care cum prindea să facă rost de carne, pentru că și asta era o distracție), tobă, lebăr, friptură, salată boeuf (cred că e singura salată care nu-mi place), cozonac și alte prăjituri.

Pe de altă parte, noi, copiii, ne jucam afară cât era ziua de lungă, în zăpadă. Când intram în case, aveam nasurile și obrajii reci și picioarele înghețate. Bunica și mama mergeau pe jos, tata tăia lemne pentru că aveam sobe, cu mașina se mergea la ocazii și în vacanțe. Asta apropo de balanța mâncare-mișcare.

Buun, ca să revenim la mâncarea tradițională, am câteva sfaturi care să ne ajute să trecem peste Sărbători fără dureri de stomac și pastile și fără kilograme în plus.

  1. Să începem cu salata de boeuf. Putem înlocui maioneza cu smântână degresată, sau măcar să facem maioneza în casă și să combinăm 50% maioneză-50% iaurt grecesc slab. Nu cumpărați maioneză la tub sau borcan.
  2. Una dintre garniturile tradiționale este mămăliga. N-avem nici o problemă cu ea, atâta vreme cât nu ocupă jumătate din farfurie.
  3. Cartofii-cealaltă variantă de pus lângă cârnați sau friptură-pot fi făcuți și la cuptor, pe hârtie de copt, cu 1-2 linguri de ulei la o tavă plină, cu busuioc, boia și oregano. Hai să punem și o ceapă tăiată felii sau niște căței de usturoi, pentru aromă. Nu e musai să facem cartofi prăjiți în baie de ulei. La fel, să nu ocupe jumătate din farfurie.
  4. Carnea și cârnații pot fi preparate la grătar, nu prin prăjire în ulei. Nu trebuie să le mai adăugăm grăsime și nici să le dăm de lucru în plus bilei și ficatului, oricum vor lucra peste program…
  5. Sarmalele pot fi făcute și din carne de curcan sau pui, putem combina piept cu pulpe, pentru gust. Credeți-mă că ies gustoase și așa, nu numai din porc.
  6. Dacă ne place să mâncăm șorici, slănină, tobă etc. less is more, cum zice americanul.
  7. Alegeți să mai puneți pe masă și verzituri: salate din ce frunze vă plac și murături. Acestea din urmă conțin probiotice, ajută digestia, conțin enzime benefice organismului.
  8. Dulciurile. Aici tot less is more se aplică. Mâncați prăjiturile la distanță de masa principală, ca și cum ați degusta vinuri de colecție: câte puțin, savurându-le gustul. Aici știu că nu e chiar simplu, dar nici imposibil.
  9. Încercați să nu preparați mai multă mâncare decât aveți nevoie. Dacă sunteți o familie cu 3 membri și știți că veți mai primi 6 persoane în vizită, aveți în total 9 guri de hrănit. Nu e nevoie de mâncare pentru 20, că e păcat și sigur o parte va sfârși la gunoi. Sau în burtă, chiar dacă nu avem nevoie.
  10. Țineți cont de faptul că mâncatul de Crăciun nu este un concurs. Nu vă așteaptă nimeni cu o medalie, dacă mâncați la o masă cât pentru două.
  11. Ieșiți la o plimbare pe jos, chiar dacă e frig.

Acestea fiind zise, vă urez Sărbători cu bine alături de cei dragi și fără…pastile pentru bilă 🙂

 

 

Citește și: https://carmenradu.ro/nutritie-eu-si-copilul-meu/sarbatorile-si-silueta-mea-de-lungul-timpului/

Dacă doriți să fiți la curent cu ultimele articole publicate pe blog, puteți urmări și pagina de Facebook aici

 

Sursa foto: picjumbo.com from Pexels

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.