Am citit recent un articol și un studiu despre legătura dintre consumul de junk food și sistemul imunitar. Că produsele tip junk food sunt nocive cred că știm, cel puțin aceia dintre noi preocupați de conținutul farfuriei.

Cum ne afectează consumul lor pe termen lung, iarăși ar trebui să știm: kilograme în plus, obezitate, trigliceride și LDL colesterol mărit, diabet, boli de inimă.

Ce nu știm, poate, este că aceste produse ne pot afecta și sistemul imunitar. Un studiu făcut la Universitatea din Bonn a arătat că după o lună în care au primit hrană bogată în zaharuri și grăsimi, șoarecii de laborator au manifestat aceleași reacții inflamatorii ca în cazul unui virus.

Reacțiile inflamatorii acute au dispărut după ce animalele au încetat să fie hrănite cu produse bogate în zaharuri, sare și grăsimi și au primit hrană sănătoasă, DAR testele genetice au dezvăluit faptul că s-au produs schimbări ireversibile la nivelul sistemului imunitar:

„These results suggest that WD feeding induced a complex myeloid cell reprogramming leading to long-lasting and qualitatively altered hyper-responsiveness even after resting mice from WD feeding.” *WD-western diet

Eu cred că alegerea unei alimentații bazate preponderent pe produse tip junk food, nu este deloc bună. Când spun junk food, nu mă refer doar la pachetele cu hamburger, cartofi prăjiți și băuturi carbogazoase pe care le știm cu toții. Mă refer și la gogoașa din colț, la merdeneaua fierbinte, la croissantul îmbietor de la chioșc, la chipsuri, la mezeluri cu eticheta lungă, la semipreparate.

Dacă în fiecare zi în alimentația noastră se regăsesc astfel de produse, viitorul nostru din punct de vedere medical, nu arată tocmai bine.

Consumul acestor produse ne afectează și chiar dacă efectele nu se văd imediat, în timp vom avea cu siguranță de suferit. Dar știți cum e, când ai 16-20-30 de ani, nu gândești prea departe în viitor. Când începi la 35-40 ani să suferi de una, de alta, prematur aș zice, îți pui întrebări. Uneori este prea târziu.

Ce putem face?

Puterea este la noi. Putem să alegem în fiecare zi ce și cât să mâncăm, dacă facem sau nu mișcare, dacă alegem să stăm cu ochii în telefon sau tabletă mai mult decât trebuie.

Putem să alegem să trăim după modelul „ce-mi pasă, o viață am, vreau să beau și să mănânc ce și cât am chef” sau putem să ne respectăm corpul, să ne considerăm valoroși, mai valoroși decât o pungă de chipsuri. Dacă nu putem singuri, putem cu ajutor.

Cred că pentru orice aliment tip junk food există o alternativă sănătoasă.

Îți place hamburgerul? Și mie, din când în când. Dar aleg să-l fac acasă, cu o salată mare lângă, sau să merg într-un restaurant unde carnea e carne. Nu e musai să mănânc toată chifla sau cartofii prăjiți, pot mânca și salată lângă.

Îți plac chipsurile? Poți face la cuptor, cartofi feliați și copți încet, pe hârtie de copt.

Îți place merdeneaua? Fă-ți o lipie sau tortilla la tigaie, cu puțină mozarella rasă înăuntru, ca să se topească.

Îți plac bomboanele? Alege în locul lor ciocolată cu 75-80% cacao.

Sunt obiceiuri pe care le putem schimba în timp, dacă avem răbdare și dacă învățăm să ne respectăm și să ne iubim.

Și așa trăim într-o lume în care suntem zilnic expuși la substanțe care ne afectează fragilul echilibru hormonal și sănătatea (de la poluare, la produsele cosmetice pe care le folosim, până la legumele și fructele care cresc pe terenuri fertilizate și tratate), nu e nevoie să facem cu bună știință gesturi care să ajute acest proces.

Am și o întrebare pentru voi: să zicem că începând de mâine, ar fi un singur obicei pe care ați dori să-l schimbați. Care ar fi acest obicei?

 

 

 

Dacă doriți să fiți la curent cu ultimele articole publicate pe blog, puteți urmări și pagina de Facebook aici

 

Sursa foto Adobestock

 

 

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.