Planificarea meniului săptămânal nu este un termen nou, inventat acum de cei care se ocupă cu nutriția. Asta făceau bunicile și mamele noastre acum mulți ani, când nu exista take away, când nu existau atâtea alimente gata preparate și când mersul la restaurant era un eveniment care avea loc numai la ocazii speciale.

Pe vremuri, dacă voiai să mănânci, trebuia să gătești. Ca să faci asta, trebuia să te gândești din timp la ce vei pune pe masă săptămâna următoare. As simple as that. În ultimii ani, am ajuns să cam fugim de bucătărie, pentru că tare simplu e să comanzi, să încălzești la microunde un semipreparat sau să mănânci în oraș.

Observ însă și la oamenii cu care lucrez, dorința de a reveni la gătit, de a redescoperi cum să fim eficienți, astfel încât să putem pune o mâncare caldă pe masă, fără să apelăm la artificii de tipul semipreparatelor.

De ce este importantă planificarea meniului săptămânal?

Iată câteva motive:

  1. Mâncăm mai sănătos. Știm exact ce ingrediente folosim, de la tipul de ulei și până la condimente. Bine, aici nu intră gătitul prin prăjire în baie de ulei, sper că știm cu toții asta.
  2. Reducem risipa alimentară. Când știi care sunt rețetele pe care intenționezi să le gătești, care sunt ingredientele de care ai nevoie, ce gustări vei lua, e mai greu să te trezești cu diferite produse în frigider cumpărate la impuls, pe care apoi să le arunci pentru că se strică (despre risipa alimentară puteți citi în articolul Elenei Santos aici).
  3. Facem economie. Aici lucrurile sunt simple, o masă pregătită acasă nu costă cât cea de la restaurant/take away.
  4. Economie de timp. Gătind pentru câteva zile în avans înseamnă mai mult timp pentru noi, pentru activitățile care ne fac plăcere și ne bucură.

Sigur, la fel de important este să avem și o cămară dotată cu anumite produse de bază pe care să le putem integra ușor în preparatele săptămânale:

  • orez și paste integrale
  • pseudocereale
  • conserve de ton în suc propriu, sardine și hering ( pentru că nu avem tot timpul posibilitatea de a cumpăra pește proaspăt, bun, conservele pot fi o alternativă; este însă important să alegem un pește de calitate, de preferat conservat în suc propriu, nu în ulei sau diferite sosuri)
  • semințe și nuci crude
  • suc de roșii (de preferat făcut în casă, dacă nu, alegem o variantă fără zahăr adăugat)
  • condimente și ierburi uscate
  • ulei de calitate
  • linte, năut, fasole
  • făină integrală, de hrișcă, orez etc

Cum procedăm?

  • alegem câteva rețete simple, pentru mic dejun, prânz și cină, pentru o săptămână
  • alegem gustările pentru noi și copii
  • facem lista de cumpărături
  • învățăm să ne organizăm timpul pentru cumpărături și gătit
  • învățăm să depozităm hrana corect
  • învățăm să dozăm cantitățile pe care le cumpărăm, nu cumpărăm „să fie”

Deși îmi place să gătesc, nu-mi place să stau jumătate de zi în bucătărie. Aleg rețete nu foarte complicate și folosesc cel mai des cuptorul și oala sub presiune. Ce vreau să vă spun este că se poate. Cu puțină organizare se poate.

Despre acest subiect am vorbit cu Ruxandra Luca, la rubrica ei din emisiunea Neața cu Răzvan și Dani.

Iată aici linkul: https://a1.ro/neatza-cu-razvan-si-dani/invitati/neatza-cu-razvan-si-dani-de-ce-este-important-sa-planificam-meniul-saptamanal-al-familiei-id869003.html

Mulțumesc pentru invitație, Ruxandra, mă bucur de fiecare dată când îmi propui să vorbim despre alimentație!

 

 

Citește și:

https://carmenradu.ro/nutritie-eu-si-copilul-meu/din-nou-despre-educatia-alimentara-a-copiilor/

https://carmenradu.ro/nutritie-eu-si-copilul-meu/meniurile-de-la-gradinita/

 

Dacă doriți să fiți la curent cu ultimele articole publicate pe blog, puteți urmări și pagina de Facebook aici

 

Sursa foto aici

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.