In ultimele zile am primit multe intrebari legate de mentinerea siluetei in perioada Sarbatorilor de Iarna si pentru ca am constatat ca exemplul ajuta cel mai mult, o sa va scriu in acest articol cum va arata meniul meu in 25 si 26 decembrie.

Lucrul care ma bucura insa cel mai tare este faptul ca tipul de meniu pe care il veti vedea mai jos va fi urmat si de catre sotul meu, cu amendamentul ca el va manca probabil putin mai multa friptura 🙂 . 14 ani de discutii despre un stil de viata sanatos si-au pus amprenta asupra noastra ca si familie iar faptul ca tatal sotului meu sufera de diabet si alte boli conexe a constituit o motivatie suficient de puternica pentru jumatatea mea de a alege sanatos. Eu cred ca schimbarile acestea benefice pot fi facute in familie, este un proces indelungat dar pe cuvant ca merita (ca sa va faceti o idee, sotul meu are de cativa ani aceeasi greutate ca in facultate). Vom incerca amandoi ca si parinti sa-i transmitem aceleasi valori si lui Tudor si speram sa reusim.

Acum sa revenim la meniu, am primit de la tara produse de sezon, matusa mea a pregatit tot ceea ce se cuvine pentru un Craciun serios 🙂 adica toba, sorici, carnati, caltabos, etc. iar mama se pregateste cu avant pentru sarmale si friptura.

Trebuie sa recunosc, eu nu ma prea dau in vant dupa caltabos dar nu refuz o bucata de toba si una de carnat de casa mai ales cand stiu ca porcul a fost crescut cu porumb si alte bunatati, fara alte adaosuri.

Ce voi face astfel incat sa-mi satisfac si pofta dar sa ma si mentin? Iata mai jos meniul meu si cateva sfaturi care pe mine m-au ajutat sa trec peste orice perioada de desfat culinar fara consecinte.

Mic Dejun

Cafea si 1 felie de cozonac (prefer sa-l consum la micul dejun, in primul rand pentru ca il consider un rasfat de sezon si in al doilea rand pentru ca dupa o masa care contine multe proteine nu simt nevoia sa inchid cu carbohidrati, acestia ingreuneaza digestia proteinelor)

Gustare

1 fruct- aici prefer portocalele, acestea care sunt acum pe piata sunt zemoase si dulci si vitamina C este intotdeauna binevenita sau ananasul (contine o enzima numita bromelina care are efect benefic asupra digestiei)

Pranz

E, am ajuns si la masa principala. Voi manca toba si sorici dar nu le voi combina cu paine ci cu feliute de legume: castravete, ardei, rosii. Friptura si carnatii- care vor fi facute cel mai probabil la gratar- oricat as incerca sa-i explic tatalui meu ca este prea frig pentru stat in curte stiu ca nu am nici o sansa sa-l conving 🙂 – le voi combina cu muraturi sau salata de sfecla, morcov si telina crude si piure de conopida. Portia de carne va fi cat palma mea (doar palma nu si degetele ) iar carnatul va fi cat va fi, o bucata.

Aceasta va fi masa de pranz cu bunatatile de sezon si fara desert mancat imediat.

Gustare

1 fruct sau daca imi va fi pofta, 1 bucata de prajitura.

Cina

1 salata usoara cu legume si avocado cel mai probabil.

Hidratarea va fi esentiala, cu apa nu cu sucuri.

In a doua zi de Craciun la pranz voi manca cel mai probabil 2-3 sarmale cu mamaliguta iar restul meselor vor fi similare cu cele din ziua precedenta.

Concluzie: mancati cate putin din fiecare, mestecati corect pentru ca digestia incepe in gura, incercati sa combinati proteinele animale cu legume nu cu produse cu amidon, incercati sa mancati cozonac si prajituri ca si gustare, NU la finalul mesei de pranz.

Desi poate pare matematic si la virgula ce am scris mai sus, am invatat acum cativa ani sa ma opresc din mancat imediat ce simt senzatia de satietate, imi cunosc destul de bine corpul si am inteles ca atunci cand stiu sa-l ascult, ma asculta si el pe mine. Nu cred in excese, nu vad de ce as manca doua felii de cozonac odata desi stiu ca una imi este de ajuns. Ma bucur de fiecare inghititura si mestec suficient de mult astfel incat creierul sa primesca informatia corecta si la timp. Senzatia de “prea plin” este pentru mine un semnal de alarma ca am exagerat si imi supun organismul unui efort inutil.

Am ajuns la o varsta la care sunt constienta ca sanatatea este poate cel mai de pret dar pe care il primim de la Dumnezeu si ca odata pierduta, regretul ca nu ai avut grija de tine este tardiv. Nu stiu ce imi rezerva viitorul din punctul asta de vedere insa in ceea ce ma priveste vreau sa fiu sigura ca am facut tot ce am considerat necesar astfel incat sa fiu sanatoasa pentru cat mai mult timp.

Sa alegeti inspirat va doresc si sa aveti Sarbatori Fericite alaturi de cei dragi, pana la urma cred ca Spiritul Craciunului inseamna mai mult decat mancare, inseamna timp de calitate cu familia, intalniri cu prietenii, bucurie si povesti!

 

 

 

 

Sursa foto:Pixabay

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.