Cel mai important lucru pe care trebuie sa-l intelegem este ca nu exista o formula universal valabila a alimentatiei sanatoase care sa se potriveasca tuturor. Suntem diferiti, unii dintre noi sunt ovo-lacto-vegetarieni, altii vegani, altii raw vegani, altii consuma din toate cate putin si asa mai departe. Cam asa este si cu copiii, asadar in ceea ce ii priveste cea mai mare grija a noastra ar trebui sa fie aceea legata de dezvoltarea lor fizica si psihica armonioasa.

In ceea ce priveste alimentatia, iata cateva sfaturi:

1.Copiii au nevoie sa manance mai des decat adultii. Un bebelus are nevoie sa fie hranit la 2-3 ore insa pe masura ce stomacul sau se mareste va creste si intervalul dintre hraniri. Un copil in varsta de 1 an va manca de aproximativ 6 ori/zi incluzand aici si alaptatul daca mamica inca mai face acest lucru. Un copil cu varsta de peste 2 ani va avea nevoie de 5 mese/zi, 3 principale si 2 gustari, acest obicei fiind bine sa fie pastrat si in adolescenta si ca adult.

2. Este foarte important sa fim atenti nu numai la frecventa meselor ci si la calitatea lor, copiii trebuie sa aiba asigurat zilnic necesarul nutritional corect pentru o cat mai buna dezvoltare si crestere. Copiii sunt foarte activi, asadar au nevoie de cantitatea corespunzatoare de “combustibil”.

3. Mesele principale sunt o regula de la care nu trebuie facuta nici o exceptie. Copiii care sar peste micul dejun in mod regulat au foarte multe sanse sa nu se dezvolte corect, sa fie mai putin activi, sa aiba probleme de concentrare si sa devina supraponderali. Apropo de ingrasare, Organizatia Mondiala a Sanatatii estima in 2010 ca la nivel mondial mai mult de 42 milioane de copii cu varste de pana la 5 ani erau supraponderali! Nu am gasit o statistica mai recenta insa sunt absolut sigura ca cifrele nu s-au imbunatatit…

Asadar cei mici ar trebui sa consume la micul dejun cereale integrale, paine integrala, oua, fructe, legume, produse lactate, eventual miere sau magiun fara adaos de zahar rafinat. Toate acestea le asigura nutrientii necesari pentru un start plin de energie in fiecare zi.

Pranzul trebuie sa contina legume gatite sau crude, orez integral, carne slaba, peste, naut, linte, branza. Evitati sa le oferiti copiilor hrana procesata, pateuri, pizza, fast food, aceasta nu furnizeaza decat calorii goale senzatia de foame se va instala mult mai repede ceea ce va duce la un consum mai mare de mancare decat este necesar.

Cina poate contine carne slaba, supa de legume, paste integrale de grau/hrisca, cartofi copti NU prajiti, branza, iaurt, paine integrala.

Gustarile trebuie sa fie formate din fructe, morcovi cruzi-daca le plac-, smoothie, iaurt, etc. Ocazional le putem oferi si o prajitura dar cel mai bine este sa fie facuta in casa. Nici de ciocolata nu ar trebui sa ne ferim (aici vorbesc despre copiii mai mari) insa ar trebui sa alegem varianta cu minim 70% cacao si trebuie oferita doar cate o patratica odata. Apropo de ciocolata, o buna prietena imi spunea ca si-a obisnuit copiii -de cand a inceput sa le ofere ciocolata- cu varianta aceasta concentrata iar cand au primit ciocolata cu lapte doar au gustat si apoi au refuzat-o, iar acesta este dovada ca gusturile pot si trebuie sa fie educate de cand sunt mici.

4. Foarte important este sa ne asiguram ca cei mici consuma si suficienta apa ei alearga mult transpira la fel de mult si trebuie sa avem grija sa sa nu se deshidrateze.

Un alt lucru la care trebuie sa fim foarte atenti este si urmarirea meniului de la gradinita/ scoala/ after school, eu personal marturisesc ca pentru mine a cantarit mult partea de alimentatie in alegerea gradinitei pentru ca imi doresc ca Tudor sa manance aproximativ ca acasa: fara cereale cu zahar adaugat, fara mezeluri, fara alimente preparate prin prajire fara dulciuri procesate gen napolitane, prajiturele etc.

Pare dificil sa ne hranim sanatos in ziua de astazi cand timpul pare ca se comprima, cand este mult mai simplu sa scoatem un semipreparat de la congelator si sa-l incalzim la microunde, cand este mai usor sa ii oferim copilului bani sa-si cumpere un covrig la scoala in loc sa-i pregatim un pachetel de acasa insa va asigur ca nu este asa. Trebuie sa ne facem timp pentru sanatatea copiilor nostri dar si pentru noi si sa facem alegerile corecte!

 

 

 

Sursa foto:iStockphoto

  1. iulia florean says:

    Buna ziua

    Inca nu am parcurs pe intregime websiteul dvs.,insa puteti publica de exemplu cateva meniuri zilnice pentru copii? Daca e posibil.

    Multumesc si felicitari
    Aveti un blog foarte interesant care ma captiveaza ! 😊

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.