Am ajuns la concluzia ca atunci cand vine vorba despre mancare totul tine de alegerile pe care le facem.

Mancam la fast food pentru ca este ieftin si gata imediat sau alegem sa punem o friptura la gratar (ce-i drept dureaza putin mai mult dar macar stii ce mananci), alegem sa cumparam prajituri procesate sau le preparam in casa, alegem sa bem sucuri carbogazoase sau apa, smoothie si limonada…

Dupa atatia ani de documentare in domeniul nutritiei si dupa nenumeroase discutii, aceasta este una dintre concluziile la care am ajuns, TOTUL TINE DE ALEGERE.

Aceste alegeri sunt insa esentiale cand vine vorba despre cei mici pentru ca ei nu au suficient dezvoltata capacitatea de a decide singuri, noi trebuie sa ii ajutam sa intelega ce si cum sa aleaga, noi trebuie sa le fim exemplu si ghizi.

Tudor este mic, are abia 3 ani insa eu incerc pe cat posibil sa il invat sa manance echilibrat si la fel ca multe alte mamici ma confrunt si eu cu problema refuzului unor anumite legume sau feluri de mancare insa sunt constienta de faptul ca gusturile lui sunt in formare si incerc sa il ghidez usor si cu blandete.

In acelasi timp am realizat ca o abordare rigida nu va aduce nimic bun si cand spun rigida ma gandesc la modul de a interzice complet testarea sau gustarea unui anumit produs. Nu vreau sa-i interzic cu desavarsire ceva pentru ca nu imi doresc sa cresc un copil cu frustrari alimentare, frustrari care pot avea consecinte foarte grave, dar imi doresc in acelasi timp ca el sa inteleaga ca exista intotdeauna o alternativa mai sanatoasa. Si pentru ca imi doresc sa impartasesc cu voi experientele mele si argumentele pentru alegerile pe care le fac, subiectul fiind foarte vast, imi propun sa incep o serie de articole cu subiectul ALEGERI.

Astazi o sa va povestesc despre bauturi si fructe.

Stim cu totii ca un copil trebuie sa manance zilnic 5 portii de legume si fructe. Problema cu ele este ca de multe ori cei mici au preferinta doar pentru un anumit tip de legume si uneori-desi mai rar dar exista- preferinte doar pentru unul, maxim doua tipuri de fructe (am intalnit de exemplu mamici care imi povesteau ca al lor copil mananca doar mere si banana sau doar struguri, etc.) In conditiile acestea trebui sa gasim modalitatea de a introduce in alimentatia lor si alte feluri de fructe pentru ca pana la urma acestea au cantitati diferite de vitamine si minerale si unitatea sta in diversitate ca sa parafrazez un citat celebru.

O varianta buna de a face acest lucru sunt smoothie-urile. Aici putem face absolut orice combinatie dorim cu conditia ca pentru inceput sa pastram cea mai mare proportie a fructului care ii place urmand ca treptat sa echilibram reteta.

Tudor nu are o problema cu fructele, mananca absolut orice sortiment mai cu coaja, mai fara dar ii mai prepar si lui smoothie de regula la micul dejun inainte de gradinita sau uneori ca si gustare sanatoasa. Evident ca ii dau sa bea o cantitate pe masura lui nu un pahar de 400 ml…

Sunt insa si momente in care fie nu ii pot prepara smoothie sau nu ii pot oferi un fruct proaspat si atunci am incercat sa gasesc o alternativa ambalata care sa respecte cat mai multe dintre principiile alimentare dupa care ma ghidez eu.

De SLOOP si mai precis de SLOOP FRULI am dat prima data la un targ la care am fost si cu Tudor care se hotarase sa cerceteze locul inclusiv in 4 labe…si bineinteles ca i s-a facut foame si sete, normal, nu? Am vazut standul SLOOP si primul lucru pe care l-am facut a fost sa citesc ce scrie pe eticheta.

Sunt amestecuri de piureuri de fructe, fara adaos de zahar si ce mi-a placut la ei este ca pe ambalaj scrie exact si ce fructe contine si in ce cantitate adica de exemplu ¾ mar, ½ portocala, ½ banana etc.

Ambalajul este dotat cu pai asadar nu mai exista problema mainilor murdare pe care am avut-o si noi la momentul respectiv. Sunt gustoase, iar mie nu mi s-au parut mai dulci fata de gustul normal de fruct. Am gasit doua sortimente, piersica cu banana si capsune cu zmeura, continutul de kilocalorii este de aproximativ 44kcal/100 g adica 88kcal intr-o cutie. Ca sa va faceti o idee, necesarul zilnic al unui copil in crestere este cuprins intre 1400-2000 kcal pe zi (da, mai mult decat al unui adult!).

sloop-fruli

Desi o sa sustin mereu ideea ca fructul proaspat este cea mai buna varianta, SLOOP este alternativa pe care eu am ales-o pentru Tudor dar si pentru mine 🙂 atunci cand nu putem manca fructe proaspete. Dintre toate etichetele de cutii de suc ambalat si cu pai pe care le-am citit, a lor m-a inspirat cel mai mult.

Asa cum spuneam, totul tine de gasirea unei alternative cat mai potrivite, deciziile sunt usor de luat. Sa va bucurati de sanatate alaturi de puii vostri!

 

 

 

Sursa foto:Pixabay, arhiva personala

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *