Vitamina B12 sau cobalamina este una dintre cele mai controversate vitamine, în jurul ei s-au născut destul de multe discuții, mai ales între cei care adoptă o alimentație vegană sau vegetariană și omnivori. Oamenii se împart în tabere, iar discuțiile nu sunt întotdeauna dintre cele mai prietenoase.

Eu o să scriu astăzi despre un caz concret: în cercul meu de apropiați, bărbat, lacto-ovo-vegetarian de 8 ani, diagnosticat cu deficit de vitamina B12.

Înainte de asta însă, iată câteva cuvinte despre vitamina B12, ca să știm și ce face ea:

-este hidrosolubilă (cu toate acestea, are o proprietate remarcabilă, aceea de a se putea constitui sub formă de rezerve în ficat, rezerve care se pare că sunt suficiente pentru o perioadă de 3-5 ani)

-este esențială pentru transportul oxigenului în organism și pentru sinteza hemoglobinei, pentru funcționarea normală a sistemului nervos și al creierului, pentru sinteza acizilor grași

-deficitul de vitamina B12 pe termen lung poate determina apariția anemiei megaloblastice

– semne ale deficitului: oboseală, lipsă de concentrare, probleme de memorie (aceste semne însă pot avea și alte cauze, tocmai de aceea nu trebuie să ne auto-diagnosticăm ci să mergem să discutăm cu medicul de familie)

Vitamina B12 se găsește în alimentele de origine animală precum carnea, ouăle și lactatele fermentate, dar și în alimente de origine vegetală cum ar fi soia fermentată, ciupercile Shitake, algele, drojdia, varza murată.

Iată mai jos analizele pe care prietenul meu le-a făcut anul trecut în septembrie, la recomandarea medicului său ( la el s-a manifestat prin oboseală, nervozitate etc):

 

Vitamina B12

Vitamina B12

După cum puteți vedea, rezultatele sunt sub pragul minim al intervalului de referință, lucru care a dus la necesitatea administrării unor suplimente, 1 capsulă de 1000 micrograme pe zi.

 

Vitamina B12

Vitamina B12

 

Acestea sunt rezultatele la 8 luni distanță, după tratament. Valorile arată mai bine.

 

Vitamina B12

Rețineți vă rog că este vorba despre o persoană care consumă brânzeturi, ouă, suc de iarbă de grâu, cereale fortificate cu vitamina B12 etc.

Știu că unii dintre voi poate vor spune că este un caz particular. Nu știu dacă este așa, ce pot să vă spun este că rezervele de B12 din organismul său s-au diminuat în cei 8 ani de alimentație ovo-lacto-vegetariană.

Să nu mă înțelegeți greșit, nu am scris articolul acesta ca o pledoarie pentru consumul de carne, nu este treaba mea să judec modul de alimentație al nimănui. Avem dreptul să alegem ce considerăm că funcționează cel mai bine pentru noi.

Pentru cei care au însă o alimentație vegană, vegetariană sau chiar ovo-lacto-vegetariană, poate ar fi indicat ca la un anumit interval de timp să facă analiza de B12 și să vadă dacă nu cumva au nevoie de suplimente. Consecințele deficitului nu sunt cele mai fericite și ele pot fi prevenite. Totul este să știți!

 

Dacă doriți să fiți la curent cu ultimele articole publicate pe blog, puteți urmări și pagina de Facebook aici

Sursă foto: Pixabay, arhiva personală

    • 🙂 și soțul meu este fan carne. Sunt însă persoane care au renunțat la ea, și cred că în cazul ăsta analiza de B12 nu strică o dată pe an. Eu de exemplu am descoperit anul trecut în iarnă că stăteam prost cu vitamina D și după analize, medicul mi-a recomadat suplimente. Ideea e că nu sunt analize uzuale și uneori putem avea simptome ale căror cauze să poată fi ușor confundate. De aceea e important să avem un medic bun și să discutăm cu el inclusiv despre stilul de viață.

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *