Sarea este cu siguranță cel mai folosit ingredient pentru condimentarea mâncării. Nu lipsește din nici o casă și pe bună dreptate, pentru că folosită în cantitatea corectă, dă gust bun mâncării. Cu toate acestea, trebuie să avem grijă câtă sare consumăm, pentru că excesul poate determina apariția bolilor cardiovasculare și a hipertensiunii arteriale.

Organizația Mondială a Sănătății recomandă un consum de maxim 5 g de sare/zi pentru un adult sănătos, adică mai puțin de 2 g de sodiu/zi.

Cum putem reduce consumul de sare?

În primul rând gătind acasă, pentru a controla cantitatea folosită. Putem deasemenea să limităm consumul de produse procesate și aici este vorba despre mezeluri, produse de patiserie, conserve, semipreparate, știți voi, cam tot ceea ce trebuie să mâncăm mai rar sau deloc 🙂

Putem să folosim ierburi aromatice, sunt atât de variante și dau un gust incredibil de bun mâncării gătite. Am fost foarte fericită când le-am descoperit și nu-mi lipsesc din bucătărie, cu ele am condimentat inclusiv mâncarea lui Tudor după vârsta de 6 luni. Nu puneam sare când îi preparam legumele la aburi, dar puneam puține ierburi aromatice.

Iată mai jos și topul preferințelor mele:

Busuioc: cred că este planta mea aromatică preferată, îl folosesc la salate, bruschete, paste și fripturi. Busuiocul conține vitaminele A, C și K, calciu și fosfor.

 

Mărar: când eram copil nu puneam gura pe el nici bătută 🙂 acum nu-mi imaginez o salată de varză sau un pește la abur fără mărar. Conține calciu, magneziu, potasiu și fier.

 

Semințe de fenicul: pe acestea le-am văzut prima oară folosite de către Jamie Oliver și am zis să încerc, deși mie feniculul mâncat ca atare nu-mi place deloc, pentru că am senzația că mănânc pastă de dinți. Semințele le zdrobesc în mojar și le trag la tigaie pentru a-și elibera aroma apoi le folosesc la friptură.

 

Oregano: de el am aflat când am fost prima dată în Grecia, era presărat peste salata grecească. Mi-a plăcut aroma și de atunci îl folosesc la aproape orice fel de mâncare, de la friptură și până la salate. Este bogat în fibre, conține vitamina K și are și proprietăți antibacteriene.

 

Frunze de dafin: bunica mea le folosea doar la sarmale și la varză călită, eu am descoperit că merg bine și la friptura de porc cu sos de roșii, la paste sau chiar la supă cremă (am grijă să le scot atunci când blenduiesc legumele).

 

Nu vreau să uit de fulgii de ardei iute și de ghimbir, acesta din urmă depășind granițele paharului cu limonadă ajungând în tigaie pentru aromatizarea cărnii de porc sau a orezului integral cu legume.

Îmi place tare mult faptul că acum avem acces la o paletă variată de condimente din toate colțurile lumii. În afară de cele enumerate mai sus, mai sunt o mulțime de comori care ajută ca mâncarea să aibă gust bun și fără prea multă sare: piper, chimen, cuișoare, nucșoară, cardamom.

Voi ce condimente folosiți cel mai des? Ce aromă preferată aveți?

 

Dacă doriți să fiți la curent cu ultimele articole publicate pe blog, puteți urmări și pagina de Facebook aici

Sursa foto: Pixabay

 

 

  1. Oregano și busuiocul sunt și condimentele mele preferate. Îmi place și menta, mararul(nici eu nu îl suportam când eram copil), rozmarinul la cartofii la cuptor. Mai folosesc și turmericul uneori ca să colorez pâinea de casă sau sumacul la supa cremă de linte. Ienibaharul la friptura la cuptor dă o aromă aparte. Nu am folosit niciodată cardamonul și aș fi curioasă. 🙂

    • Ienibahar n-am folosit, ia să încerc :). De rozmarin am uitat și eu folosesc pentru cartofii la cuptor, e foarte bun. Cardamomul are o aromă aparte, ori îți place, ori nu. Trebuie să încerci să vezi dacă îți place.

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *